W  dniu 23.11.2022 r. odbyło się kolejne spotkanie sieci współpracy i samokształcenia Rodzina i szkoła jako podstawowe środowiska wychowawcze i ich rola w kształtowaniu wrażliwości na prawdę, dobro i piękno. Cz.2. Pierwszy z kierunków polityki oświatowej przygotowany przez Ministerstwo Eduka-cji i Nauki na rok szkolny 2022/2023 skoncentrowany jest na idei wychowania wywodzącej się wprost ze starożytnego, etyczno-estetycznego kanonu, którego fundament stanowią wartości prawdy, piękna i do-bra. Priorytet ten jest swego rodzaju kontynuacją poprzedniego. Szkolenie, które poprowadziły Dorota Karkowska koordynator sieci współpracy i samo-kształcenia i dr Izabela Lachowska było odpowiedzią na pytanie, jak wychować młodego człowieka, aby osiągnął dojrzałość - przede wszystkim emocjonalną - dzięki której będzie zdolny do podejmowania odpowiedzialnych decyzji.
Na szkoleniu Dorota Karkowska omówiła następujące zagadnienia:

  • Prawda, dobro, piękno jako kanon wychowania w rodzinie i szkole
  • Różnorodność zajęć szkolnych w kształtowaniu postaw moralnych  przedszkolaków i uczniów
  • Wartości w wychowaniu a szkolne programy profilaktyczno- wychowawcze
  • Wolontariat
  • Przykładowe lekcje wychowawcze w przedszkolu, szkole podstawowej, szkole ponadpodstawowej

Dr Izabela Lachowska skupiła uwagę uczestników na kwestiach dotyczących wartości wyższych w oparciu o książkę Gerharda Kurza, Prawdziwe, piękne i dobre – wzlot, upadek i trwanie triady. Następnie poleciła zgromadzonym  bardzo wartościową książka edukacyjną Edmunda de Amicisa Serce (opowiadanie Kominiarczyk). Omówiła metody pracy z tą jakże niezwykłą literaturą rozwijającą kompetencje społeczne i moralne dzieci w wieku wczesnoszkolnym.
Kolejnym etapem była praca warsztatowa, podczas której nauczyciele czytali, z podziałem na role, dyskutowali, podawali argumenty, wyciągali wnioski.
Każdy nauczyciel otrzymał materiały edukacyjne (przykładowe zadania do wykorzystania podczas prowadzenia zajęć oraz link do prezentacji wykonanej przez koordynatorkę sieci w programie genially, zawierającej omawiane przez nią zagadnienia.

xxx