W dniu 15.10 2012 r. odbyła się lekcja biblioteczna dla uczniów II klasy LO im. Piotra Skargi w Pułtusku na temat: Budowa czasopisma. Młodzieży towarzyszyła pani Agnieszka Burczyńska - nauczycielka WOS-u i przedsiębiorczości. Uczniowie zapoznali się z księgozbiorem biblioteki, katalogiem OPAC, a następnie w czytelni biblioteki nauczyciel bibliotekarz Dorota Karkowska przypomniała im wiadomości - pojęcia: prasa, czasopismo, gazeta, rodzaje czasopism, ze względu na częstotliwość ukazywania się, na treść oraz różny typ odbiorców. Zapoznała uczniów z budową czasopisma (elementy: tytulatura, metryka – stopka redakcyjna, artykuły, stałe działy i rubryki, spis treści), prezentując przy tym czasopisma znajdujące się w placówce.
Podział czasopism:
Ze względu na częstotliwość |
Ze względu na treść |
Ze względu na typ odbiorcy |
- dzienniki (ukazują się codziennienp. Rzeczpospolita, Gazeta Wyborcza) - tygodniki (Polityka, Wprost) - dwutygodniki (ukazują się co dwatygodnie, np. Cogito), - miesięczniki (raz w miesiącu,np. Wiedza i Życie, Claudia) - dwumiesięczniki (co dwa miesiące, np. Fizyka w Szkole), - kwartalniki (np. Kwartalnik Pedagogiczny), - półroczniki, - roczniki, |
- naukowe (np. Wiadomości |
- dziecięce (np. Kubuś Puchatek) |
Budowa czasopisma:
1. TYTULATURA (okładka czasopisma)
- tytuł, podtytuł,
- nr bieżący i ciągły czasopisma,
- data wydania,
- częstotliwość ukazywania się,
- cena,
- ISSN (międzynarodowy znormalizowany numer czasopisma)
- Nr indeksu (zawierający zestawienie wybranych elementów zawartości czasopisma)
2. STOPKA REDAKCYJNA (metryka czasopisma)
- zawiera informacje o składzie redakcji (red. naczelny, zespół redakcyjny), adresie
redakcji, nakładzie, warunkach prenumeraty,
3. STAŁE DZIAŁY, RUBRYKI
- Działy – części czasopisma, w których zamieszcza się artykuły o podobnej
tematyce (np. wydarzenia z kraju) lub źródle informacji (np. listy do redakcji)
- Rubryka – część tekstu czasopisma o niewielkich rozmiarach, która pojawia się pod
stałym tytułem i w tym samym miejscu, w każdym numerze pisma.
Po wykładzie nauczycielka utrwaliła przekazaną wiedzę w formie ćwiczeń. Uczniowie mieli za zadanie prześledzić budowę i znaleźć stałe elementy układu treści podanych czasopism.
Na koniec uczniowie wskazali na funkcję czasopisma: „...jest źródłem informacji...”