„Raport z ewaluacji szansą na sukces szkoły” – konferencja ORE, kwiecień 2014 r.

9-10 kwietnia Ośrodek Rozwoju Edukacji zorganizował szkolenie w ramach projektu „System doskonalenia nauczycieli oparty
na ogólnodostępnym kompleksowym wspomaganiu szkół” i projektu „Program wzmocnienia efektywności systemu nadzoru pedagogicznego
i oceny jakości prascy szkoły. Etap III” współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

Program szkolenia obejmował wykłady i zajęcia warsztatowe poświęcone wykorzystaniu raportu z ewaluacji do planowania rozwoju szkoły i budowania oferty wsparcia.

Przedstawicielka biblioteki brała udział w zajęciach II poziomu zaawansowania. Dzięki temu pogłębiła swoją wiedzę i kompetencje
w zakresie przeprowadzania ewaluacji:

  • Poznała podstawy prawne prowadzenia ewaluacji;
  • Potrafi wskazywać różnice w strukturze i treści raportów po przeprowadzonych ewaluacjach zewnętrznych przed i po wprowadzeniu zmian w rozporządzeniu w sprawie nadzoru pedagogicznego;
  • Potrafi charakteryzować istotę wymagań stawianych przez państwo szkołom i placówkom;
  • Nabyła umiejętność analizowania treści raportu pod kątem spełniania wymagań przez szkołę lub placówkę;
  • Potrafi wskazywać mocne i słabe strony szkoły lub placówki opisanej w raporcie;
  • Potrafi poszukiwać przyczyn niespełniania wymagania w danym obszarze badania;
  • Potrafi podejmować próbę projektowania działań wspierających szkołę lub placówkę;
  • Potrafi podejmować współpracę z radą pedagogiczną szkoły lub placówki poddawanej ewaluacji ukierunkowaną na poszukiwanie mocnych i słabych stron oraz poszukiwania przyczyn sukcesów i porażek;
  • Potrafił wspierać szkołę lub placówkę w planowaniu jej rozwoju;
  • Potrafi podejmować próbę budowania oferty wsparcia szkoły lub placówki.

Z punktu widzenia uczestniczki szkolenia najcenniejsza była możliwość wysłuchania prowadzącej zajęcia. Wiedza i wieloletnie doświadczenie Pani wizytator w przeprowadzaniu ewaluacji pozwoliło tak pokierować zajęciami, aby uczestniczące w nich nauczycielki nabyły umiejętność krytycznego i całościowego analizowania raportu z ewaluacji.

Cele i zasady ewaluacji zewnętrznej: 

szkół i placówek
 umożliwianie szkołom efektywnej pracy nad poprawianiem jakości szkoły przez dostarczanie informacji na temat jakości;

systemu oświatowego 
• pokazywanie kierunków rozwoju 
 umożliwianie monitorowania rozwoju przez dostarczenie jednakowych narzędzi i informacji o poziomie spełniania przez szkoły wymagań państwa; 

sposobów zarządzania systemem oświaty
budowanie bazy danych na poziomie centralnym i lokalnym, co umożliwia: 

• prowadzenie badań porównawczych, 
• analiz, koniecznych przy prowadzeniu polityki oświatowej, podejmowaniu decyzji i tworzeniu strategii rozwojowej, 
• prezentacje przykładów dobrych praktyk.

Poniżej zamieszczamy materiały szkoleniowe wykorzystywane podczas szkolenia w Zegrzu.

Polityka cookies i prywatności

Strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celu niezbędnym do prawidłowego działania serwisu, dostosowania strony do indywidualnych preferencji użytkownika oraz statystyk. Wyłączenie zapisywania plików cookies jest możliwe w ustawieniach każdej przeglądarki internetowej, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies należy opuścić stronę.

Zaznacz cookies, które akceptujesz:
Powrót