Dnia 8 października w siedzibie ZNP Warszawa (Śródmieście) odbyła się konferencja dla rodziców i nauczycieli, w której uczestniczyła Dorota Karkowska. Poświęcona była aktualnym zagadnieniom bezpiecznego korzystania z Internetu przez dzieci i młodzież.
Celem konferencji było podniesienie wiedzy i świadomości osób dorosłych dotyczącej bezpieczeństwa ich dzieci w Internecie, przedstawienie aktualnych zagrożeń występujących w sieci oraz zapoznanie z najlepszymi praktykami w zakresie mądrego, dobrego
i odpowiedzialnego korzystania z Internetu przez najmłodszych internautów. Podczas konferencji wyłoniono kilku nauczycieli, którzy otrzymali certyfikat Trenera Bezpiecznego Internetu i będą promować bezpieczny Internet w swoim środowisku lokalnym.
Organizatorem konferencji jest Fundacja Odkrywców Innowacji, patronat honorowy sprawuje MEN, Rzecznik Praw Dziecka i ORE, zaś sponsorem konferencji jest Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji.
Na przełomie września i października 2015 r. zostanie zrealizowanych 16 bezpłatnych konferencji w głównych miastach Polski z udziałem ekspertów ds. bezpiecznego Internetu.
Charakterystyka niektórych zjawisk
Najczęstsze zagrożenia, na jakie narażone są dzieci w Internecie:
• niebezpieczne kontakty
• cyberprzemoc
• nieświadome uczestniczenie w działaniach niezgodnych z prawem
• nieświadome udostępnianie informacji (np. numerów kart, adresów, haseł)
• uzależnienie od Internetu, zaburzenie relacji z rówieśnikami w realnym świeci
• kontakt z materiałami zawierającymi treści nieodpowiednie do wieku dziecka
Kontakt z niebezpiecznymi treściami.
Dzieci korzystające z Internetu narażone są na kontakt z materiałami, które mogą mieć szkodliwy wpływ na ich psychikę
Do niebezpiecznych treści zalicza się filmy, zdjęcia, teksty:
• o charakterze pornograficznym,
• prezentujące przemoc,
• promujące zagrażające zdrowiu i życiu postawy i zachowania (np.: hazard, używki, uczestnictwo w sektach, anoreksję)
Szkodliwe treści
• Mogą sprawić, że świat staje się dla dziecka niezrozumiały, zagrażający i przestanie czuć się w nim bezpieczne.
• Mogą skłonić dziecko do podjęcia działań na szkodę swoją lub innych ludzi (w tym do działań niezgodnych z prawem).
• Mogą doprowadzić do kontaktów z osobami, które mają wobec dziecka złe intencje.
• Kontakt z treściami pornograficznymi zaburza rozwój psychoseksualny dziecka.
• Kontakt z treściami zawierającymi przemoc czy rasistowskimi może je zachęcić do zachowań agresywnych wobec rówieśników, słabszych czy ludzi innej narodowości, wyznania itd.
Cyberprzemoc to nowe oblicze przemocy rówieśniczej z wykorzystaniem różnych technologii informacyjnych i komunikacyjnych, jak np.:
• poczta elektroniczna,
• czaty,
• komunikatory,
• strony internetowe, blogi,
• serwisy społecznościowe,
• telefony komórkowe.
Akty cyberprzemocy przyjmują różne formy:
• nękanie,
• straszenie,
• szantażowanie,
• publikowanie lub rozsyłanie ośmieszających, kompromitujących zdjęć, filmów, tekstów
• podszywanie się w sieci pod kogoś wbrew jego woli
Serwisy społecznościowe
• Surfując po Internecie, nie jesteśmy anonimowi. Brak dbałości ludzi o własną prywatność jest niepokojącym zjawiskiem.
• Pamiętajmy, że zamieszczając własne zdjęcia w naszym domu, czy przy naszym samochodzie, tak naprawdę sprzedajemy informacje o naszym stanie majątkowym.
• Bogaci ludzie tego nie robią – dlaczego – dla swojego bezpieczeństwa.
Child grooming (ang. child grooming) – działania podejmowane w celu zaprzyjaźnienia się i nawiązania więzi emocjonalnej z dzieckiem, aby zmniejszyć jego opory i później je seksualnie wykorzystać. Jest to także mechanizm używany, by nakłonić dziecko do prostytucji czy udziału w pornografii dziecięcej. Potocznie poprzez child grooming rozumie się uwodzenie dzieci przez Internet.
Specyfika child groomingu
- Uwodzenie przez Internet najczęściej jest procesem, w którym stopniowo postępuje przywiązanie dziecka do pedofila. W konsekwencji pojawiają się trudności emocjonalne u dziecka, a jeśli dojdzie do wykorzystania seksualnego, także poczucie winy za to, co się stało.
- Włączanie dziecka w aktywność seksualną jest postępowaniem nieadekwatnym w stosunku do poziomu jego rozwoju psychoseksualnego. Ofiara tego rodzaju oddziaływań zawsze potrzebuje pomocy terapeutycznej, by wrócić do normalnego funkcjonowania.
Co zrobić, aby dziecko nie padło ofiarą groomingu?
ROZMAWIAĆ z dzieckiem o tym, jakie kontakty wolno mu nawiązywać za pomocą Internetu
OKREŚLAĆ, które kontakty są niebezpieczne
ZAPEWNIĆ, że warto żebyś Ty lub inne dorosłe osoby wiedziały o każdej osobie, z którą nawiązuje ono kontakt przez Internet
MÓWIĆ, PRZEKONYWAĆ, że cokolwiek zdarzy się niebezpiecznego w Internecie najważniejsze jest, aby dziecko Ci o tym opowiedziało
Jeśli wiesz lub podejrzewasz, że dziecko nawiązało z kimś bliski kontakt w Sieci i jest on dla niego szkodliwy – skontaktuj się z HELPLINE.ORG.PL
Zespół uzależnienia od Internetu
Dzisiaj na świecie wyróżnia się najczęściej następujące podtypy ZUI (IAD):
- erotomanię internetową (cybersexual addiction).
- socjomanię internetową (cyber-relationship addiction).
- uzależnienie od sieci (net compulsions).
- przeciążenie informacyjne (information overload).
- uzależnienie od komputera (computer addiction).
Zasady bezpieczeństwa mogące pomóc w zapobieganiu uzależnieniu dziecka od Internetu
- Czas spędzany przez dzieci w Internecie musi być określony – pół godziny, godzina dziennie jest zupełnie wystarczająca.
- Komputer powinien być ustawiony tak, by dorośli mieli możliwość sprawdzania co robi przy nim dziecko. Dzieci nie powinny używać Internetu pod nieobecność rodziców, w czasie przeznaczonym na naukę, ruch na świeżym powietrzu, posiłki, sen.
- Uzgadniamy, co robi dziecko w sieci – małe dzieci potrzebują pełnej kontroli rodzica, starsze – zasad dotyczących czasu i sposobu używania Internetu.
Co zrobić w przypadku podejrzenia, że dziecko może być uzależnione od Internetu?
• ODSEPAROWAĆ dziecko od Internetu (wyłączyć lub zawiesić usługę).
• Skontaktować się z terapeutą w celu postawienia diagnozy i ewentualnej terapii
Telefon zaufania: 116 111
DLA SPECJALISTÓW: 800 100 100


