Organizator: Biblioteka Pedagogiczna w Ciechanowie Filia w Pułtusku
Czas trwania: 4 miesiące, od października 2025 do stycznia 2026
Grupa docelowa: uczniowie klas 6-8 szkół podstawowych, wychowankowie Specjalnych Ośrodków Szkolno-Wychowawczych (SOSW)
Priorytet projektu
Jednym z priorytetów przedsięwzięcia jest rozwijanie postaw obywatelskich i społecznych młodzieży – poprzez praktyczne doświadczenie demokracji, poznawanie lokalnych instytucji, podejmowanie inicjatyw oraz budowanie poczucia sprawczości i odpowiedzialności za wspólnotę. Projekt wspiera kształcenie kompetencji kluczowych: społecznych, obywatelskich, komunikacyjnych i umiejętności uczenia się.
Cele główne
- Rozwijanie postaw obywatelskich i społecznych poprzez praktyczne działania.
- Zrozumienie pojęć: obywatel, prawa, obowiązki, wspólnota.
- Wzmacnianie poczucia tożsamości, sprawczości i odpowiedzialności.
- Aktywne uczestnictwo w życiu szkoły i środowiska lokalnego.
Etapy realizacji projektu i działania
1. WPROWADZENIE – „Ja jako obywatel”
Cel: budowanie podstaw pojęciowych, wzbudzenie zainteresowania tematem.
Działania:
- Warsztat wprowadzający: praca z kartami obrazkowymi/piktogramami – uczniowie odpowiadają na pytanie: „Kto to jest obywatel?”; wspólna mapa myśli.
- Kolaż „Moja mała ojczyzna” – uczniowie przygotowują plakat ze zdjęciami i symbolami miejsc, które są dla nich ważne (szkoła, dom, zabytki, przyroda).
- Film edukacyjny – np. o prawach dziecka, jako punkt wyjścia do rozmowy.
Efekt: uczniowie rozumieją, że obywatel to osoba żyjąca w społeczności, mająca prawa i obowiązki.
2. PRAWA I OBOWIĄZKI – „Konstytucja klasowa”
Cel: kształtowanie świadomości zasad współżycia społecznego, nauka demokracji w praktyce.
Działania:
- Tworzenie „konstytucji klasy” – uczniowie w grupach opracowują propozycje zasad wspólnego życia, a następnie wspólnie
je redagują. - Głosowanie – uczniowie głosują na najważniejsze zasady (np. za pomocą karteczek, naklejek, kart do głosowania).
- Plakat klasowy – wspólne wykonanie kolorowego plakatu z konstytucją i ilustracjami.
Efekt: uczniowie doświadczają procesu podejmowania decyzji, widzą znaczenie kompromisu i współpracy.
3. LOKALNE INSTYTUCJE I OSOBY – „Poznajmy naszych sąsiadów”
Cel: poznanie struktury lokalnej władzy i instytucji wspierających społeczność.
Działania:
- Spotkania z gośćmi – przedstawiciel samorządu, policji, biblioteki, ośrodka pomocy społecznej opowiadają o swojej pracy i roli
w życiu lokalnym. - Wycieczka do urzędu gminy lub innej instytucji – uczniowie dowiadują się, jak funkcjonuje miasto/gmina.
- Mapa dobrych miejsc – praca zespołowa: uczniowie tworzą mapę instytucji, do których można się zwrócić po pomoc lub wsparcie.
Efekt: uczniowie wiedzą, jakie instytucje działają w ich otoczeniu i jak mogą z nich korzystać.
4. JA DZIAŁAM – „Mój mały projekt”
Cel: wzmocnienie poczucia sprawczości poprzez realne działanie na rzecz innych.
Działania:
- Warsztat kreatywny: burza mózgów – „Co możemy zrobić dla innych w naszej szkole lub w naszej społeczności?”.
- Planowanie inicjatywy – np. przygotowanie kartek dla seniorów, stworzenie gazetki o dobrych uczynkach, założenie kącika odpoczynku, zorganizowanie mini biblioteczki.
- Realizacja – uczniowie wykonują zadanie i dokumentują je zdjęciami.
Efekt: uczniowie doświadczają, że ich działania mają realny wpływ na otoczenie.
5. PODSUMOWANIE – „Jestem aktywny – zostawiam ślad”
Cel: refleksja, utrwalenie wiedzy i prezentacja efektów działań.
Działania do wyboru:
- Plakat „Obywatel to ja!” – uczniowie przedstawiają siebie jako aktywnych obywateli.
- Lapbook/książeczka „Co już wiem?” – prezentacja zdobytej wiedzy.
- Galeria dobrych uczynków – opis i zdjęcia inicjatyw uczniów.
- Quiz klasowy lub gra terenowa – sprawdzenie wiedzy w formie zabawy.
- Prezentacja dla społeczności szkolnej – wystawa, rozdanie dyplomów, pokaz filmu.
Efekt: uczniowie podsumowują swoją drogę, a prace końcowe dokumentują cały proces.
Ewaluacja
- Ankieta obrazkowa (dla uczniów SOSW: buźki, kolory).
- Rozmowa podsumowująca w kręgu – każdy uczeń mówi: „Nauczyłem się… Podobało mi się… Jestem dumny z…”.
- Karty refleksji – krótkie wypowiedzi uczniów.
Zadanie dla szkół i SOSW
Na zakończenie projektu każda placówka przygotowuje pracę końcową (plakat, lapbook, filmik, galerię dobrych uczynków lub inną formę) oraz przesyła ją do 10 lutego 2026 r. w wersji papierowej lub elektronicznej do Biblioteki Pedagogicznej w Pułtusku , ul. Staszica 3
lub wypozyczalnia@bppultusk.edu.pl
Prace zostaną zaprezentowane na wystawie w bibliotece oraz w galerii online, pokazującej aktywność uczniów z powiatu pułtuskiego.
Na zakończenie projektu wszystkie prace podsumowujące (plakaty, lapbooki, filmy, galerie działań) zostaną ocenione przez komisję powołaną przez Bibliotekę Pedagogiczną w Ciechanowie Filę w Pułtusku
Kryteria oceny:
- zgodność pracy z tematyką projektu,
- kreatywność i oryginalność,
- zaangażowanie całej klasy,
- widoczny wpływ działań na społeczność szkolną lub lokalną.
Nagroda:
- dyplom i tytuł „Klasa Aktywnych Obywateli 2025/2026”,
- nagroda rzeczowa
- możliwość prezentacji pracy zwycięskiej klasy w formie wystawy w Bibliotece Pedagogicznej oraz w galerii online.
Dodatkowo każda klasa biorąca udział w projekcie otrzyma dyplom uczestnictwa.
