Promocja czytelnictwa w epoce cyfryzacji, maj 2016 r.

W epoce cyfryzacji zmieniają się kryteria i standardy spostrzegania i odbioru otaczającego nas świata, zwł. jeśli mówimy o młodym pokoleniu, a tym samym – pokoleniu naszych uczniów. Zatrważające są aktualne wyniki badań dotyczące stanu czytelnictwa w Polsce…
Na zadane pytanie: Dlaczego nie czytacie książek? młodzież klas V i VI PSP w Gzowie  odpowiedziała, że: lektury są nudne, za grube (objętościowo), że nie lubimy czytać książek, wolimy uczyć się z wykorzystaniem technologii informacyjnej, ponieważ taka forma nauki jest dla nas o wiele bardziej atrakcyjna… Padły zatem ważne argumenty, których nie należy bagatelizować.
Jednak, czy właściwym jest określenie, że młodzież nie czyta? Okazuje się, że młodzi ludzie czytają i to w dużej mierze. Zmienił się jednak charakter czytania… Według badań Polskiej Izby Książki zmieniły się kierunki badanego obszaru, a samo czytelnictwo uległo transformacji (www.pik.org.pl) co w efekcie sprawia, że proces czytania postrzegany jest jako konsumpcja tekstu na wszelkich możliwych nośnikach. Jednak na taki stan rzeczy mają wpływ różne czynniki…
W związku z powyższym, zasadne jest promowanie czytelnictwa w epoce cyfryzacji, jakie realizowała Joanna Sobocińska z piąto-
i szóstoklasistami PSP w Gzowie, prowadząc 20 maja lekcję biblioteczną na ten temat.
Animując młodzież, zwróciła uwagę na różnorodność wszechobecnych tekstów kultury (tekstu połączonego z obrazem), takich jak: filmy, gry, muzyka (teledyski), reklamy, plakaty, graffiti, murale, a nawet ubrania z nadrukami na koszulkach… Poddała pod uwagę obecność
i rolę hipertekstów, z jakich coraz częściej korzystają użytkownicy Internetu. Zachęciła uczniów do korzystania z e-booków (książek
w wersji elektronicznej) i audiobooków (książek mówionych), wskazując adresy stron e-książek bezpłatnych.
Duże znaczenie w społeczeństwie informacyjnym odgrywa wyrobienie nawyku korzystania z legalnych źródeł kultury, skąd użytkownik/posiadacz wszelkich urządzeń elektronicznych ma możliwość pobierania za pomocą linków URL i kodów QR  wybranych, interesujących go tekstów kultury. Warto w tym miejscu zaznaczyć, że już we wrześniu b.r. rusza kolejna edycja projektu Kultury
na Widoku (http://www.kulturanawidoku.pl). 
Inną formą dostępu do bogatej oferty wydawniczej e-książek są biblioteki cyfrowe, jak np. IBUK LIBRA, elektroniczna biblioteka Wydawnictwa PWN (www.libra.ibuk.pl), ze zbiorów której można korzystać po uiszczeniu opłaty. Jednakże wszyscy czytelnicy Biblioteki Pedagogicznej w Ciechanowie i jej Filii otrzymują bezpłatny dostęp do proponowanej usługi. Z czego warto skorzystać!
Reasumując, młodzież szkolna ma do swojej dyspozycji szeroki wachlarz cyfrowych metod udostępniania, poprzez które może dotrzeć
do wskazanych tekstów literackich. Kluczowe znaczenie odgrywa jednak chęć samodzielnego, dobrowolnego sięgania po nie.
I można by zaakceptować współczesne upodobania technologiczne uczniów, gdyby nie rola tradycyjnego czytania w rozwoju dziecka, które m.in. wzbogaca język, poprawia zrozumienie tekstów i poleceń, uczy myślenia logicznego, przyczynowo­-skutkowego i krytycznego, poprawia koncentrację, wydłuża przedział uwagi, rozwija pamięć i wyobraźnię, doskonali zdolność czytania i pisania, ogranicza zachowania agresywne, destrukcyjne i antyspołeczne, kształtuje na całe życie nawyk czytania i zdobywania wiedzy (www.cpcd.pl).
Stąd istotny argument, aby łączyć nowe metody pracy ze starymi. Wspierać nauczycieli i rodziców uczniów w pielęgnowaniu procesu tradycyjnego czytania, poprzez podejmowanie wszelkich działań (w szkole, w rodzinie), czynnie wpływając na wyrabianie nawyku czytania oraz rozwój upodobań czytelniczych młodego pokolenia. Doskonaląc tradycyjne umiejętności, dzieci i młodzież zawsze znajdą czas
i miejsce dla atrakcyjnych, bogatych mediów elektronicznych.
W związku z powyższym prowadząca przekazała do biblioteki szkolnej kryteria wyboru książek dla dzieci i młodzieży, opracowane przez „Fundację ABCXXI Cała Polska czyta dzieciom”.

Polityka cookies i prywatności

Strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celu niezbędnym do prawidłowego działania serwisu, dostosowania strony do indywidualnych preferencji użytkownika oraz statystyk. Wyłączenie zapisywania plików cookies jest możliwe w ustawieniach każdej przeglądarki internetowej, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies należy opuścić stronę.

Zaznacz cookies, które akceptujesz:
Powrót