W poniedziałek 13 maja br., w Tygodniu Bibliotek, pracownicy BP rozstrzygnęli konkurs „Ja i mój niepełnosprawny przyjaciel – bariery architektoniczne w miejscach użyteczności publicznej w moim mieście/powiecie”, jaki w roku szkolnym 2023/2024 skierowali do uczniów szkół średnich powiatu pułtuskiego. Tematyka nawiązuje do kierunków polityki oświatowej państwa wyznaczonych do realizacji na bieżący rok szkolny.
Celem głównym konkursu, założonym przez Organizatorów, było uwrażliwienie młodych ludzi na jakość życia społecznego osób niepełnosprawnych, starszych oraz z problemami w poruszaniu się/przemieszczaniu, a zwłaszcza z ograniczonymi możliwościami udziału w życiu publicznym i kulturalnym miasta Pułtusk bądź powiatu pułtuskiego.
Udział w konkursie skłaniał uczestników do wrażliwości, empatii, kształtowania postawy otwartej na potrzeby innych. Wymagał indywidualnych przemyśleń i spostrzegawczości. Co wykazały nadesłane prace: zdjęcia z rozpoznanymi przez uczniów miejscami, stanowiącymi bariery architektoniczne, ze wskazaniem dokładnej ich lokalizacji oraz krótkim opisem, przybliżającym problem i argumentację wyboru Uczestników.
Spośród nadesłanych prac Jury nagrodziło trzy, uwzględniając:
- trafność ujęcia problematyki barier architektonicznych na jakie mogły natrafić osoby z ograniczoną zdolnością poruszania się
na terenie miasta i powiatu pułtuskiego, - argumentację pisemną ucznia (przekaz merytoryczny),
- jakość wykonanego zdjęcia,
- poprawność językową części opisowej pracy.
Miło nam poinformować, że:
I miejsce Komisja konkursowa przyznała Julii Tomaszewskiej, uczennicy kl. IV LTP z ZSCKR im. Jadwigi Dziubińskiej w Golądkowie;
II miejsce uzyskał Daniel Łach, uczeń kl. I TP ZSZ im. Jana Ruszkowskiego w Pułtusku;
III miejsce powędrowało do Natalii Topczewskiej, uczennicy kl. IV LTP z ZSCKR im. Jadwigi Dziubińskiej w Golądkowie.
Gratulujemy osobom nagrodzonym, zaś nauczycielom sprawującym opiekę merytoryczną nad pracami uczniów dziękujemy za współpracę.
Nagrodzone prace zostaną przedstawione władzom lokalnym, z sugestią usunięcia lub zminimalizowania zauważonych przez młodzież barier architektonicznych, utrudniających osobom niepełnosprawnym fizycznie, osobom starszym bądź z tymczasowymi ograniczeniami ruchowymi (po wypadku, kontuzji, operacji, kobietom w ciąży lub z wózkami) w celu polepszenia im warunków samodzielnego przemieszczaniu się w naszym mieście.
I miejsce – Julia Tomaszewska, uczennica kl. IV LTP z ZSCKR
im. Jadwigi Dziubińskiej
w Golądkowie
Opis: Wybrane przeze mnie miejsce, które znajduje się na ul. Nowy Rynek jest niedostosowane dla osób niepełnosprawnych. Są to wysokie i strome schody z niedogodnym podjazdem dla wózków inwalidzkich. Schody te same w sobie można uznać za obiekt, który w ciągu dnia pokonują tysiące osób, ponieważ są one łącznikiem pomiędzy galerią Vendo Park, przystankiem PKS, parkiem, budynkami mieszkalnymi oraz kilkoma ważnymi urzędami. Podjazdy dla wózków są zdewastowane. Pękająca nawierzchnia sprawia, że kółka w wózkach inwalidzkich mają problem z przejazdem. Samodzielny przejazd wózkiem jest niemożliwy, a nawet z pomocą drugiej osoby bardzo trudny. Wybrałam właśnie ten obiekt, ponieważ zwrócił na mnie szczególną uwagę z powodu roli i miejsca, w którym się znajduje.
Nauczyciel sprawujący nadzór merytoryczny – p. Tomasz Antczak

II miejsce – Daniel Łach,
uczeń kl. I TP z ZSZ im. Jana Ruszkowskiego w Pułtusku
Opis: „Równy chodnik! – Moje marzenie”
Moje zdjęcie przedstawia z jakim problemem boryka się codziennie niepełnosprawny sąsiad. Mieszka na osiedlu Pana Tadeusza i wyjeżdżając codzienne ze swojego bloku napotyka na taki chodnik. Płyty są stare, dziurawe i bardzo zniszczone. Tę trasę, mimo że nie jest długa, pokonuje kilkukrotnie w ciągu dnia. Ze swojego bloku ma zjazd wyłożony kostką i wjeżdża prosto na stary chodnik. Dziurawe, zniszczone płyty a także wysokie krawężniki to główny problem osób niepełnosprawnych w naszym mieście. Małe kółka wpadają w dziurę i potrzeba dużo siły aby się wydostać na prostą płytkę.
Nauczyciel sprawujący nadzór merytoryczny – p. Marlena Wasilewska

III miejsce – Natalia Topczewska, uczennica kl. IV LTP z ZSCKR im. Jadwigi Dziubińskiej w Golądkowie
Opis: Na zdjęciu jest widoczny Salon Optyczny przy ul. Ignacego Daszyńskiego, w którym dostępne jest bezpłatne badanie wzroku. Mimo dużego w tym miejscu natężenia ruchu i coraz większej liczby osób potrzebujących w dzisiejszych czasach badania wzroku z powodu wszechobecnych ekranów, widoczny jest tu brak podjazdu dla wózków, z którego mogłyby skorzystać zarówno osoby poruszające się na wózku inwalidzkim, jak i matki z dzieckiem w wózku. Strome schodki zniechęcają oraz uniemożliwiają wejście do budynku i skorzystanie z usług. Można powiedzieć nawet, że tworzą szczelną barierę.
Nauczyciel sprawujący nadzór merytoryczny – p. Tomasz Antczak




