Bawię się i uczę – zajęcia dla nauczycieli z pułtuskich przedszkoli, styczeń 2016 r.

Dorota Karkowska uczestniczyła w kilkudniowym szkoleniu dotyczącym EDUKACJI PRZEZ RUCHktórej twórcą jest Pani Dorota Dziamska. EDUKACJA PRZEZ RUCH to pedagogiczny system kształcenia i terapii przeznaczony do pracy z dziećmi na poziomie edukacji elementarnej. Nawiązuje on do holistycznej koncepcji rozwoju człowieka i rozwija umiejętności konstruowania rzeczywistych zajęć zintegrowanych. Chodzi tu przede wszystkim o zintegrowany sposób pracy organizmu podczas uczenia się. Edukacja przez ruch to system form i metod kształcenia oraz terapii, który wykorzystuje naturalny, spontaniczny ruch organizmu. Człowiek rusza się, a więc przez ruch uaktywnia zmysły, dzięki którym poznaje otaczający świat. 

Celem ćwiczenia edukacji przez ruch jest aktywizowanie struktury pamięci długotrwałej, a konkretnie jej trzech struktur: 

  1. Pamięci proceduralnej (dziecko rusza się w każdym ćwiczeniu),
  2. Pamięci zdarzenia, epizodycznej (przeżycia emocjonalne danego ćwiczenia – dźwięki, muzyka, rytm),
  3. Wiedzy (efekt ćwiczenia, np. praca plastyczna staje się punktem wyjścia do realizacji innych treści).

Każde zajęcie prowadzone omawianą metodą zawiera kolejne etapy:

  • ćwiczenia o charakterze graficznym lub manipulacyjnym – rytmicznie wykonywane przy optymalnym ruchu ciała,
  • swobodne działanie z wykorzystaniem różnych technik plastycznych, prowadzące do powstania karty pracy,
  • zestawienie indywidualnych kart pracy w kartę zespołową, swobodna rozmowa na jej temat,
  • wykorzystanie powstałej karty pracy do przemyślanej analizy, dzięki której możemy zaplanować kolejne formy działania dzieci podczas zajęć.

 Podczas zajęć wykorzystujemy trzy podstawowe formy aktywności dzieci:

  1. Ćwiczenie – doskonali poszczególne funkcje organizmu, np. kreślenie, tupanie, skakanie,
  2. Zabawę – zawiera kilka ćwiczeń, np. w zabawie „Deszcz nad miastem” dzieci chodzą wokół stołu,
    kreślą rytmicznie krople ręką lewą i prawą,
  3. Grę – składa się z kilku ćwiczeń wg określonych zasad (np. ograniczenie czasu ich wykonywania).

3 – 4 latek kreśli rytmicznie jedną ręką kreski, kropki, owale, niepełne wiązki z punktu,

5 – latek kreśli rytmicznie oburącz kreski, kropki, owale, niepełne wiązki z punktu, fale, spirale, jodełki, zygzaki,

6 – 7 latek kreśli naprzemienne, rytmiczne ćwiczenia graficzne takie jak podane wyżej dla dzieci młodszych, a oprócz tego pełną wiązkę
z punktu.

Poniżej prezentujemy przykłady prac nauczycieli pułtuskich przedszkoli z wykorzystaniem metody Edukacja Przez Ruch, którą omówiła
i na przykładzie ćwiczeń i technik plastycznych pokazała Dorota Karkowska.

Polityka cookies i prywatności

Strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celu niezbędnym do prawidłowego działania serwisu, dostosowania strony do indywidualnych preferencji użytkownika oraz statystyk. Wyłączenie zapisywania plików cookies jest możliwe w ustawieniach każdej przeglądarki internetowej, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies należy opuścić stronę.

Zaznacz cookies, które akceptujesz:
Powrót