Piątkowa wizyta (18 października) uczniów oddziału edukacyjno-terapeutycznego klas I-III SOSW im. Anny Karłowicz w Pułtusku wraz z wychowawcami oscylowała wokół zagadnień edukacji prozdrowotnej, wskazanej do realizacji w kierunkach polityki oświatowej państwa na bieżący rok szkolny.
Zajęcia „Zdrowie na talerzu” przeprowadziła kierownik Filii Joanna Sobocińska.
Zasadnicza część spotkania dotyczyła zdrowego stylu odżywiania się. Do tego celu wykorzystana została edukacyjna gra planszowa Wiesz, co jesz?, na podstawie której dzieci komponowały zdrowe posiłki (trzy dania główne: śniadanie, obiad, kolacja i dwa dodatkowe: drugie śniadanie i podwieczorek, wszystkie z dużą ilością warzyw, owoców oraz wody mineralnej). Przy tej okazji utrwalone zostały podstawowe zasady zdrowego odżywiania, jak unikanie dań fast-food i napojów gazowanych, ograniczanie słodyczy i produktów słonych czy unikanie potraw smażonych i z dużą ilością tłuszczu. Ciekawym wprowadzeniem do tematu było zaprezentowanie opowiadania „Słodkie kłopoty łakomej wiewiórki” B. i T. Piątkowskich, z wykorzystaniem kart narracyjno-obrazkowych i teatrzyku kamishibai, w którym to główna postać lekkomyślnie zajadała pozostawione na leśnym parkingu resztki ludzkiego pożywienia, zwłaszcza słodyczy. W konsekwencji wiewiórkę rozbolał brzuszek i zęby, a do tego mocno przybrała na wadze, że miała problem z wyjściem z własnej dziupli na drzewie.
Istotne zagadnienie dobrego samopoczucia i dobrego nastroju omówione zostało na podstawie gry planszowej memory Humory, gdzie przez wyszukiwanie kartoników z odpowiednią minką dzieci rozróżniały wskazywane przez prowadzącą emocje. Strach, radość, smutek, przygnębienie, miłość, szczęście – to emocje, które mają istotny wpływ na nasze samopoczucie, a przez to na nasze codzienne funkcjonowanie. Aby być zdrowym, czuć się komfortowo należy zadbać o emocje własne i swoich bliskich, również koleżanek i kolegów. Dobrą zabawę wszystkim przyniosło wyszukiwanie mimicznych par.
Trzecim, ostatnim aspektem zdrowotnym, jaki został omówiony podczas zajęć, to aktywność fizyczna, którą należy podejmować bez względu na wiek. Uczniowie obejrzeli model piramidy zdrowia i na jej podstawie przyznali, że największą część stanowi ruch, bieganie, pływanie, spacerowanie, granie w piłkę i inne aktywności sportowe. W związku z powyższym uczniowie zostali zaproszeni do udziału
w zabawach na Magicznym Dywanie i przy Magicznej Ścianie. Teoria znalazła pokrycie w praktyce, przeprowadzone gry i zabawy interaktywne przyniosły dzieciom dużo radości i zadowolenia, na czym wszystkim uczestnikom zajęć bardzo zależało.
I choć niewątpliwie zdrowa, urozmaicona dieta ma ogromne znaczenie dla naszego organizmu, to istotnym dopełnieniem jest stan naszego umysłu i ruch, który pozwala na lepsze dotlenienie komórek, a przy tym wyzwala w nas dobrą energię. Dziękujemy za wizytę w bibliotece!




















