Dzień Gier Planszowych to coroczne święto miłośników planszówek. Obchodzone jest
10 października.
W bieżącym roku szkolnym Biblioteka Pedagogiczna w Pułtusku włączyła się do akcji, oferując spędzenie czasu na graniu w gry, dostosowane do wieku uczestników wyda-rzenia.
Na zaproszenie odpowiedziała klasa III a PSP nr 1 im. Klaudyny Potockiej w Pułtusku. Na uczniów czekały stolikowe gry planszowe, jak: Scrabble, Zgaduj Zgadula, 5 Sekund, Uno spin, Na straganie, 4 Pory Roku, Szachy i inne… Spotkanie poprowadziły Patrycja Siemek i Joanna Sobocińska, które m.in. przybliżyły dzieciom krótką historię gier planszowych, wspomniały o najstarszych grach i ich roli w odległych czasach, a także opisały wygląd starożytnych gier na podstawie źródeł historycznych. Uczniowie chętnie przystąpili do rozgrywek, oddając się radości chwili i różnorodności działań, aż czas przeznaczony na spotkanie okazał się zbyt krótki…

Dopełnieniem uczty duchowej były gry i zabawy na Magicznym dywanie, gdzie rolę pionków pełnili sami uczniowie. Magiczny dywan to elektroniczna pomoc dydaktyczna, gdzie planszą jest specjalny dywan, a różne rodzaje gier wyświetlane są („rzucane” z góry) z projektora. I choć panuje tu nieco inny klimat, to te gry również uczą logicznego myślenia, kreatywności i refleksu, sprawdzają wiedzę i rozwijają zwinność ciała. Uczestnicy świetnie się bawią i integrują.

Nasza placówka oferuje ciągły dostęp do gier planszowych, a także do Magicznego dywanu. Wystarczy przyjść i zarezerwować sobie odpowiednią ilość czasu na dobrą zabawę. Zapraszamy zwłaszcza przedszko-laków oraz dzieci i młodzież szkół podstawowych, ponieważ dysponujemy szeroką ofertą gier dla odbiorców tej grupy wiekowej.

Warto nadmienić, że granie w gry planszowe oprócz atrakcyjnego spędzania czasu ma wiele zalet, m.in. zwiększa aktywność mózgu, kształtuje koncentrację uwagi, rozwija spostrzegawczość i wyobraźnię. Granie w planszówki doskonali pamięć i obserwację, uczy samodzielności, planowania, podejmowania decyzji oraz przewidywania. Cennym aspektem ww. gier jest funkcja wychowawcza, dzięki której dziecko przyswaja różne normy, przestrzega obowiązujących w rozgrywce reguł.

Istotnym walorem gier planszowych jest wpływ na rozwój emocjonalny graczy, zwłaszcza u dzieci. Podczas rozgrywek dziecko oswaja się zarówno z sukcesem (wygraną) jak i porażką (przegraną). A jeśli gra odbywa się w gronie najbliż-szych (rodziny, rówieśników z klasy), wówczas daje to dziecku poczucie akceptacji i zrozumienia. Wzmacnia się przynależność do grupy.

Dlatego już od najmłodszych lat warto zachęcać dzieci do spędzania czasu przy grach planszowych, co z całą pewnością przyczyni się to do ich rozwoju intelektualnego i emocjonalnego. Bo co lepszego można zaoferować najmłodszym jeśli nie naukę poprzez zabawę?

xxx