Zajęcia dla przedszkolaków z Przedszkola Miejskiego Nr 4 z Oddziałami Integracyjnymi w Pułtusku w ramach XXIV Ogólnopolskiego Tygodnia Czytania Dzieciom, połączone z tematyką savoir-vivre, miały na celu zarówno rozwijanie umiejętności czytania, słuchania,
jak i kształtowanie zasad dobrego wychowania i kultury osobistej. Na początku zajęć nauczycielka bibliotekarka, Dorota Karkowska
z pułtuskiej biblioteki pedagogicznej wprowadziła dzieci w temat savoir-vivre wyjaśniając, czym jest kultura osobista i dlaczego warto być uprzejmym, życzliwym i szanować innych. W krótkiej rozmowie dzieci dowiedziały się, czym jest uprzejmość, jak zachować się przy stole, jak pozdrowić innych i dlaczego warto dziękować.
Następnie prowadząca zajęcia przeczytała krótkie teksty dotyczące zasad dobrego wychowania. Aby dzieci lepiej zrozumiały, jak praktycznie stosować zasady savoir-vivre, nauczycielka bibliotekarka zaproponowała zabawę w scenki rodzajowe. Przedszkolaki wcieliły się w różne role, odgrywając sytuacje, w których muszą wykazać się uprzejmością i znajomością dobrego wychowania.
Na przykład:
– Scenka przy stole: Dzieci wcielają się w role – siedzą przy stole i muszą zaprezentować, jak grzecznie jeść, podawać jedzenie innym, dziękować za posiłek, zachować odpowiednią postawę.
– Scenka w przedszkolu: Dzieci odgrywają rozmowę pomiędzy sobą, w której używają zwrotów grzecznościowych (np. „Dzień dobry”, „Proszę”, „Dziękuję”, „Przepraszam”) oraz wyjaśniają zasady zachowania się w przedszkolu.
Zajęcia połączone z czytaniem tekstów o savoir-vivre i odgrywaniem scenek rodzajowych to doskonały sposób na naukę zasad dobrego wychowania w sposób zabawny i angażujący. Dzieci nie tylko zapoznały się z teorią, ale miały również okazję przećwiczyć w praktyce to, czego się nauczyły. Dzięki tej formie edukacji, przedszkolaki będą mogły poczuć się pewniej w różnych sytuacjach społecznych.











