Ogłoszenie wyników konkursu literackiego „Zmagania niewidzialne Młodych”, grudzień 2024 r.

Koncepcja zorganizowania konkursu pt. „Zmagania niewidzialne Młodych” przez BP w Pułtusku wynikała z potrzeby zwrócenia uwagi
na problemy emocjonalne i psychiczne jakie mogą dotykać dzieci i młodzież oraz normalizacja sięgania przez te grupy po pomoc.
Pomysłodawczynią tematyki konkursowej, a zarazem koordynatorką działania była nauczycielka bibliotekarka, Patrycja Siemek.

Statystyki dotyczące zdrowia psychicznego niestety, nie są optymistyczne.
Według raportu Fundacji Unaweza opublikowanego w 2023 roku, dotyczącego m.in. stanu psychicznego dzieci i młodzieży w wieku
10-19 lat (próba 180 tys.):
– 16 % uczniów okalecza swoje ciało;
– ponad 29 % uczniów ma podejrzenie depresji;
– czterech na 10 uczniów myślało o podjęciu próby samobójczej, co 5 planował próbę, a co 10 podjął próbę samobójczą;
– 1 na 5 uczniów (ponad 20%) nie chce żyć;
– prawie połowa badanych uczniów to osoby o skrajnie niskiej samoocenie;
– co 4 uczeń uważa, że jest mniej wartościowy od innych, a co 3 nie lubi siebie;
– prawie połowa uczniów doświadczyła hejtu w sieci, a ponad 41% przyznaje, że doświadcza hejtu od rówieśników z klasy;
– 43 % uczniów objada się lub głodzi;
– stres dnia codziennego przerasta ponad 80 % badanych;
– ponad 37% młodych ma poczucie osamotnienia,

Mimo tego, prawie 70% badanych nigdy nie korzystało ze wsparcia psychologa i aż 12% czuje się przez rodziców niekochana.

Dodatkowo, z analizy Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę wynika, że wskaźnik samookaleczeń wśród dzieci i młodzieży wzrósł o ponad 130 % w ciągu ostatnich siedmiu lat.

Jak widać skala problemu jest ogromna, dlatego im więcej będziemy mówili o zdrowiu psychicznym tym lepiej, gdyż potrzeba zmian zarówno systemowych (np. bezpłatna, bardziej dostępna opieka psychologiczna), ale także społecznych (mówienie o problemach to nie słabość, a korzystanie z profesjonalnej pomocy psychologicznej czy psychiatrycznej to nie wstyd;  dorosły powinien potrafić zaopiekować dziecko, wspierać je w sytuacjach kryzysowych) jest ogromna! Najgorszym rozwiązaniem z możliwych, jest zamiecenie problemu pod dywan, uważanie, że on nie istnieje, udawanie, że to nie dzieje się w mojej rodzinie, klasie, szkole, środowisku…

Problem zauważyło Ministerstwo Edukacji Narodowej, dlatego jednym z Podstawowych kierunków realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2024/2025 jest:
Wspieranie dobrostanu dzieci i młodzieży, ich zdrowia psychicznego. Rozwijanie u uczniów i wychowanków empatii i wrażliwości na potrzeby innych (…) . Stąd też nasze działanie w postaci organizacji niniejszego konkursu.

Konkurs skierowany był do uczniów klas VIII szkół podstawowych oraz uczniów szkół ponadpodstawowych powiatu pułtuskiego.
Zadanie konkursowe polegało na napisaniu opowiadania na temat zdrowia psychicznego, trudności wieku nastoletniego, w tym trudnych emocji, wewnętrznych rozterek i dylematów oraz podejmowanych prób zmagania się z problemami natury psychicznej, opierając się na wybranym przykładzie.

Cele konkursu:
– wspieranie zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży;
– zwrócenie uwagi na problemy i trudności z jakimi zmagają się młodzi ludzie;
– kształtowanie empatii i wrażliwości na potrzeby innych;
– zwrócenie uwagi na istotę własnego dobrostanu psychicznego;
– zachęcenie do szukania pomocy, w sytuacji kryzysu emocjonalnego/psychicznego;
– wzmacnianie odpowiedzialności za własne czyny względem rówieśników;
– wspieranie talentów literackich uczniów.

Na konkurs wpłynęło 11 prac z pięciu szkół:
– Liceum Ogólnokształcące im. Piotra Skargi w Pułtusku;
– Zespół Szkół im. Bolesława Prusa w Pułtusku;
– Publiczna Szkoła Podstawowa im. bł. Jana Pawła II w Płocochowie;
– Publiczna Szkoła Podstawowa nr 4 im. Ireny Szewińskiej w Pułtusku;
– Społeczna Szkoła Podstawowa w Gzach;.

Prace, podczas obrad on-line, oceniała Komisja konkursowa w składzie :
Przewodnicząca jury : Patrycja Siemek – nauczycielka bibliotekarka Biblioteki Pedagogicznej w Pułtusku;
Członek Komisji: Agata Drzazgowska – psycholog z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Pułtusku;
Członek komisji: Beata Pawlikowska-Ludwisiak – specjalista psychoterapii uzależnień z Pracowni Psychoterapeutycznej w Pułtusku.

Przy ocenie prac brane były pod uwagę:
– istota dostrzeżonego problemu;
– walory literackie i poprawność językowa;
– wartość merytoryczna;
– zgodność z tematem konkursu oraz wymogami regulaminowymi.


Komisja przyznała następujące nagrody:

MIEJSCE PIERWSZE za opowiadanie pt. „Lojalny niczym żołnierz” otrzymała KARINA BARYŁA z kl. II F z Liceum Ogólnokształcącego
im. Piotra Skargi w Pułtusku. Opiekun merytoryczny: Pani Barbara Meredyk.

MIEJSCE DRUGIE za opowiadanie pt. „W cieniu ciała” otrzymała GABRIELA OCHTABIŃSKA z  kl. II Technik Reklamy z Zespołu Szkół
im. Bolesława Prusa w Pułtusku. Opiekun merytoryczny: Pani Jolanta Piasecka-Żebrowska.

MIEJSCE TRZECIE za opowiadanie pt. „Piękną być” otrzymała ZUZANNA BORCZYŃSKA  z kl. II F z Liceum Ogólnokształcącego im. Piotra Skargi w Pułtusku. Opiekun merytoryczny: Pani Barbara Meredyk.

WYRÓŻNIENIE za opowiadanie pt. „Zgnieciona dusza” otrzymał JAKUB MYŚLIŃSKI z kl. II Technik Reklamy z Zespołu Szkół
im. Bolesława Prusa w Pułtusku. Opiekun merytoryczny: Pani Jolanta Piasecka-Żebrowska.

Nagrody i dyplomy zostały wręczone zwycięzcom na uroczystym ogłoszeniu wyników w dniu 16. grudnia 2024 roku w siedzibie Biblioteki Pedagogicznej w Pułtusku, przy ul. Staszica 35.

Zwycięzcy otrzymali książki – poradniki na temat samorozwoju i samooakceptacji, które mamy nadzieję będą wsparciem w budowaniu dobrostanu psychicznego, osoby z podium otrzymały dodatkowo puzzle, które mogą stanowić sposób na odpoczynek i odstresowanie.
Każdy z uczestników otrzymał też dyplom oraz drobne upominki.

Tematy, jakie podjęli uczniowie w swoich opowiadaniach, to m. in: samotność, przemocowe relacje, syndrom ofiary, niska samoocena, prześladowania rówieśnicze, brak wsparcia od dorosłych, zaburzenia odżywiania, depresja, samookaleczanie, samobójstwo, uzależnienia, bagatelizowanie problemów nastolatków, odrzucenie, wyobcowanie, niska samoocena.

Cieszymy się, że wybrzmiały tak istotne kwestie jak: waga terapii i pomocy psychologicznej, waga rozmowy i zauważenia problemów innych; zwrócenie uwagi na to, że czasami jedno słowo, jeden gest może odmienić czyjeś życie. Jak trafnie młodzież zauważyła, trzeba zdawać sobie sprawę, że każdy z nas toczy własne bitwy i mierzy się z problemami. Należy też pamiętać, by nie pozwolić innym podciąć sobie skrzydeł, by stawiać granice, bo niestety nie każda osoba jaką spotkamy na swojej drodze będzie dobrą osobą, niektórzy mogą krzywdzić i trzeba umieć prosić o pomoc w razie potrzeby. Trzeba znać swoją wartość i walczyć o siebie.

Opowiadania napisane przez uczniów są cenną lekcją dla dorosłych, by nie lekceważyć problemów młodych ludzi, bo jak czytamy
w niektórych napisanych przez uczestników konkursu opowiadaniach, może to skończyć się tragicznie.

Gratulujemy nagrodzonym i dziękujemy wszystkim uczestnikom za udział w konkursie. Każdy z uczestników zasługuje na uznanie, wszystkie prace były na wysokim poziomie, poruszały ważne tematy, niejednokrotnie wzruszały i chwytały za serce.
Słowa podziękowania kierujemy również do nauczycieli, którzy zachęcili swoich uczniów do napisania prac i pełnili nad nimi opiekę merytoryczną.

Na koniec optymistyczna informacja. Na wniosek członków Komisji konkursowej, którzy docenili rangę poruszanej tematyki oraz wiążących się z nią istotnych konsekwencji i zagrożeń, pracownicy BP rozważą opcję cyklicznego, corocznego organizowania konkursu literackiego Zmagania niewidzialne Młodych, dedykowanego młodzieży szkolnej, stwarzając im szansę na przedstawienie swojego punktu widzenia, podzielenia się swoimi, nastoletnimi spostrzeżeniami czy nawet głęboko skrywanymi doświadczeniami w tym temacie,
a zwłaszcza możliwość uzewnętrznienia własnych obaw i związanych z tym doznań.

Polityka cookies i prywatności

Strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celu niezbędnym do prawidłowego działania serwisu, dostosowania strony do indywidualnych preferencji użytkownika oraz statystyk. Wyłączenie zapisywania plików cookies jest możliwe w ustawieniach każdej przeglądarki internetowej, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies należy opuścić stronę.

Zaznacz cookies, które akceptujesz:
Powrót