Projekt edukacyjny „Jestem obywatelem – działam, decyduję, współtworzę”, rok szkol. 2025/2026

Organizator: Biblioteka Pedagogiczna w  Ciechanowie Filia w Pułtusku
Czas trwania: 4 miesiące,  od października 2025 do stycznia 2026
Grupa docelowa: uczniowie klas 6-8 szkół podstawowych, wychowankowie Specjalnych Ośrodków Szkolno-Wychowawczych (SOSW)

Priorytet projektu

Jednym z priorytetów przedsięwzięcia jest rozwijanie postaw obywatelskich i społecznych młodzieży – poprzez praktyczne doświadczenie demokracji, poznawanie lokalnych instytucji, podejmowanie inicjatyw oraz budowanie poczucia sprawczości i odpowiedzialności za wspólnotę. Projekt wspiera kształcenie kompetencji kluczowych: społecznych, obywatelskich, komunikacyjnych i umiejętności uczenia się.

Cele główne

  1. Rozwijanie postaw obywatelskich i społecznych poprzez praktyczne działania.
  2. Zrozumienie pojęć: obywatel, prawa, obowiązki, wspólnota.
  3. Wzmacnianie poczucia tożsamości, sprawczości i odpowiedzialności.
  4. Aktywne uczestnictwo w życiu szkoły i środowiska lokalnego.

Etapy realizacji projektu i działania

1. WPROWADZENIE – „Ja jako obywatel”

Cel: budowanie podstaw pojęciowych, wzbudzenie zainteresowania tematem.
Działania:

  • Warsztat wprowadzający: praca z kartami obrazkowymi/piktogramami – uczniowie odpowiadają na pytanie: „Kto to jest obywatel?”; wspólna mapa myśli.
  • Kolaż „Moja mała ojczyzna” – uczniowie przygotowują plakat ze zdjęciami i symbolami miejsc, które są dla nich ważne (szkoła, dom, zabytki, przyroda).
  • Film edukacyjny – np. o prawach dziecka, jako punkt wyjścia do rozmowy.

Efekt: uczniowie rozumieją, że obywatel to osoba żyjąca w społeczności, mająca prawa i obowiązki.

2. PRAWA I OBOWIĄZKI – „Konstytucja klasowa”

Cel: kształtowanie świadomości zasad współżycia społecznego, nauka demokracji w praktyce.
Działania:

  • Tworzenie „konstytucji klasy” – uczniowie w grupach opracowują propozycje zasad wspólnego życia, a następnie wspólnie
    je redagują.
  • Głosowanie – uczniowie głosują na najważniejsze zasady (np. za pomocą karteczek, naklejek, kart do głosowania).
  • Plakat klasowy – wspólne wykonanie kolorowego plakatu z konstytucją i ilustracjami.

Efekt: uczniowie doświadczają procesu podejmowania decyzji, widzą znaczenie kompromisu i współpracy.

3. LOKALNE INSTYTUCJE I OSOBY – „Poznajmy naszych sąsiadów”

Cel: poznanie struktury lokalnej władzy i instytucji wspierających społeczność.
Działania:

  • Spotkania z gośćmi – przedstawiciel samorządu, policji, biblioteki, ośrodka pomocy społecznej opowiadają o swojej pracy i roli
    w życiu lokalnym.
  • Wycieczka do urzędu gminy lub innej instytucji – uczniowie dowiadują się, jak funkcjonuje miasto/gmina.
  • Mapa dobrych miejsc – praca zespołowa: uczniowie tworzą mapę instytucji, do których można się zwrócić po pomoc lub wsparcie.

Efekt: uczniowie wiedzą, jakie instytucje działają w ich otoczeniu i jak mogą z nich korzystać.

4. JA DZIAŁAM – „Mój mały projekt”

Cel: wzmocnienie poczucia sprawczości poprzez realne działanie na rzecz innych.
Działania:

  • Warsztat kreatywny: burza mózgów – „Co możemy zrobić dla innych w naszej szkole lub w naszej społeczności?”.
  • Planowanie inicjatywy – np. przygotowanie kartek dla seniorów, stworzenie gazetki o dobrych uczynkach, założenie kącika odpoczynku, zorganizowanie mini biblioteczki.
  • Realizacja – uczniowie wykonują zadanie i dokumentują je zdjęciami.

Efekt: uczniowie doświadczają, że ich działania mają realny wpływ na otoczenie.

5. PODSUMOWANIE – „Jestem aktywny – zostawiam ślad”

Cel: refleksja, utrwalenie wiedzy i prezentacja efektów działań.
Działania do wyboru:

  • Plakat „Obywatel to ja!” – uczniowie przedstawiają siebie jako aktywnych obywateli.
  • Lapbook/książeczka „Co już wiem?” – prezentacja zdobytej wiedzy.
  • Galeria dobrych uczynków – opis i zdjęcia inicjatyw uczniów.
  • Quiz klasowy lub gra terenowa – sprawdzenie wiedzy w formie zabawy.
  • Prezentacja dla społeczności szkolnej – wystawa, rozdanie dyplomów, pokaz filmu.

Efekt: uczniowie podsumowują swoją drogę, a prace końcowe dokumentują cały proces.

Ewaluacja

  • Ankieta obrazkowa (dla uczniów SOSW: buźki, kolory).
  • Rozmowa podsumowująca w kręgu – każdy uczeń mówi: „Nauczyłem się… Podobało mi się… Jestem dumny z…”.
  • Karty refleksji – krótkie wypowiedzi uczniów.

Zadanie dla szkół i SOSW

Na zakończenie projektu każda placówka przygotowuje pracę końcową (plakat, lapbook, filmik, galerię dobrych uczynków lub inną formę) oraz przesyła ją do 10 lutego 2026 r. w wersji papierowej lub elektronicznej do  Biblioteki Pedagogicznej w Pułtusku , ul. Staszica 3
lub wypozyczalnia@bppultusk.edu.pl
Prace zostaną zaprezentowane na wystawie w bibliotece oraz w galerii online, pokazującej aktywność uczniów z powiatu pułtuskiego.
Na zakończenie projektu wszystkie prace podsumowujące (plakaty, lapbooki, filmy, galerie działań) zostaną ocenione przez komisję powołaną przez Bibliotekę Pedagogiczną w Ciechanowie Filę w Pułtusku

Kryteria oceny:

  • zgodność pracy z tematyką projektu,
  • kreatywność i oryginalność,
  • zaangażowanie całej klasy,
  • widoczny wpływ działań na społeczność szkolną lub lokalną.

Nagroda:

  • dyplom i tytuł „Klasa Aktywnych Obywateli 2025/2026”,
  • nagroda rzeczowa
  • możliwość prezentacji pracy zwycięskiej klasy w formie wystawy w Bibliotece Pedagogicznej oraz w galerii online.

Dodatkowo każda klasa biorąca udział w projekcie otrzyma dyplom uczestnictwa.

Polityka cookies i prywatności

Strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celu niezbędnym do prawidłowego działania serwisu, dostosowania strony do indywidualnych preferencji użytkownika oraz statystyk. Wyłączenie zapisywania plików cookies jest możliwe w ustawieniach każdej przeglądarki internetowej, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies należy opuścić stronę.

Zaznacz cookies, które akceptujesz:
Powrót