9-10 kwietnia Ośrodek Rozwoju Edukacji zorganizował szkolenie w ramach projektu „System doskonalenia nauczycieli oparty
na ogólnodostępnym kompleksowym wspomaganiu szkół” i projektu „Program wzmocnienia efektywności systemu nadzoru pedagogicznego
i oceny jakości prascy szkoły. Etap III” współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Program szkolenia obejmował wykłady i zajęcia warsztatowe poświęcone wykorzystaniu raportu z ewaluacji do planowania rozwoju szkoły i budowania oferty wsparcia.
Przedstawicielka biblioteki brała udział w zajęciach II poziomu zaawansowania. Dzięki temu pogłębiła swoją wiedzę i kompetencje
w zakresie przeprowadzania ewaluacji:
- Poznała podstawy prawne prowadzenia ewaluacji;
- Potrafi wskazywać różnice w strukturze i treści raportów po przeprowadzonych ewaluacjach zewnętrznych przed i po wprowadzeniu zmian w rozporządzeniu w sprawie nadzoru pedagogicznego;
- Potrafi charakteryzować istotę wymagań stawianych przez państwo szkołom i placówkom;
- Nabyła umiejętność analizowania treści raportu pod kątem spełniania wymagań przez szkołę lub placówkę;
- Potrafi wskazywać mocne i słabe strony szkoły lub placówki opisanej w raporcie;
- Potrafi poszukiwać przyczyn niespełniania wymagania w danym obszarze badania;
- Potrafi podejmować próbę projektowania działań wspierających szkołę lub placówkę;
- Potrafi podejmować współpracę z radą pedagogiczną szkoły lub placówki poddawanej ewaluacji ukierunkowaną na poszukiwanie mocnych i słabych stron oraz poszukiwania przyczyn sukcesów i porażek;
- Potrafił wspierać szkołę lub placówkę w planowaniu jej rozwoju;
- Potrafi podejmować próbę budowania oferty wsparcia szkoły lub placówki.
Z punktu widzenia uczestniczki szkolenia najcenniejsza była możliwość wysłuchania prowadzącej zajęcia. Wiedza i wieloletnie doświadczenie Pani wizytator w przeprowadzaniu ewaluacji pozwoliło tak pokierować zajęciami, aby uczestniczące w nich nauczycielki nabyły umiejętność krytycznego i całościowego analizowania raportu z ewaluacji.
Cele i zasady ewaluacji zewnętrznej:
szkół i placówek
• umożliwianie szkołom efektywnej pracy nad poprawianiem jakości szkoły przez dostarczanie informacji na temat jakości;
systemu oświatowego
• pokazywanie kierunków rozwoju
• umożliwianie monitorowania rozwoju przez dostarczenie jednakowych narzędzi i informacji o poziomie spełniania przez szkoły wymagań państwa;
sposobów zarządzania systemem oświaty
budowanie bazy danych na poziomie centralnym i lokalnym, co umożliwia:
• prowadzenie badań porównawczych,
• analiz, koniecznych przy prowadzeniu polityki oświatowej, podejmowaniu decyzji i tworzeniu strategii rozwojowej,
• prezentacje przykładów dobrych praktyk.



Poniżej zamieszczamy materiały szkoleniowe wykorzystywane podczas szkolenia w Zegrzu.
