
Kształtowanie kompetencji kluczowych to temat niezwykle ważny dla współczesnej szkoły. Kładzie na nie nacisk zarówno Parlament Europejski, jak też Ministerstwo Edukacji Narodowej.
Kompetencje kluczowe definiowane są jako połączenie wiedzy, umiejętności i postaw odpowiednich do sytuacji. Kompetencje kluczowe to te, których wszystkie osoby potrzebują
do samorealizacji i rozwoju osobistego, bycia aktywnym obywatelem, integracji społecznej i zatrudnienia.
Dzisiejsza szkoła ma przygotować dzieci i młodzież do uczenia się przez całe życie. Ważne jest rozwijanie kompetencji kluczowych, czyli takich kompetencji, które każdy nauczyciel bez względu na to na jakim etapie edukacyjnym pracuje i jakiego przedmiotu uczy zobowiązany jest je rozwijać.
Na kwietniowym spotkaniu sieciowcy pogłębili wiedzę na temat kompetencji kluczowych, jak w praktyczny sposób realizować zadania związanie z ich rozwijaniem oraz jak to wpływa
na proces uczenia się uczniów.
W części ćwiczeniowej poznali przykładowe metody i techniki pracy z uczniami, m. in. ZABAWA INTEGRUJĄCĄ GRUPĘ “POZNAJMY SIĘ” (na kopertach odrysowujemy dłoń i wpisujemy pierwszą literkę imienia – zgadywanie imion uczestników), CZYTANIE TEKSTU ZE ZROZUMIENIEM (wykonywanie poleceń zgodnie z instrukcją), UKŁADANIE HISTORYJKI OBRAZKOWEJ – praca w grupie, układamy scenariusz do filmu (rozwijanie kreatywności, praca w grupie, porozumiewa-nie się w języku ojczystym), ĆWICZENIE Z ZAKRESU KOMPETENCJI MATEMATYCZNEJ (przez 30 sekund przyjrzyj się dokładnie rysunkowi, zapamiętaj jak najwięcej wzorów i zapisz na kartce – ćwiczenie pamięci, koncentracji), WIEŻA Z MAKARONU I CHRUPEK (zespoły złożone z kilku osób muszą zbudować jak najwyższą, samodzielnie stojącą konstrukcję – współpraca w grupie).
Spotkanie poprowadziły i podzieliły się zdobytą wiedzą, uczestnicząc w kilku szkoleniach, nauczycielki z SOSW im. Anny Karłowicz w Pułtusku: Grażyna Pieńkosz i Katarzyna Barkała.











