W roku szkolnym 2024/2025 Biblioteka Pedagogiczna w Ciechanowie Filia w Pułtusku brała udział w Ogólnopolskim Projekcie pt. Szkoła Emocji. Nieustraszeni organizowanym przez Wydawnictwo Mamania, którego głównym celem było wspomaganie dzieci w rozwijaniu kompetencji emocjonalnych i społecznych, a także w budowaniu odporności psychicznej oraz umiejętności wyrażania i rozumienia emocji.
Projekt skierowany był do dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Zajęcia odbywały się cyklicznie od września 2024 roku i miały charakter interdyscyplinarny – łączyły elementy biblioterapii, robotyki, pracy z tekstem literackim oraz aktywności ruchowej i sensorycznej.
Cele główne projektu:
- rozwijanie u dzieci świadomości emocjonalnej,
- wzmacnianie poczucia własnej wartości i sprawczości,
- uczenie sposobów radzenia sobie z trudnymi emocjami,
- wspieranie dzieci w budowaniu pozytywnych relacji rówieśniczych,
- wykorzystanie nowoczesnych technologii w edukacji emocjonalnej.
W ramach projektu zrealizowano m.in.:
Zajęcia „Wyprawa z Photonem w Krainę Emocji”
Z wykorzystaniem robota edukacyjnego Photon dzieci uczestniczyły w emocjonującej podróży przez Krainy: Radości, Smutku, Złości i Strachu. Podczas zajęć dzieci uczyły się rozpoznawania i nazywania emocji, poznawały sytuacje, które je wywołują, a także wspólnie z Photonem poszukiwały sposobów na radzenie sobie z emocjami w codziennym życiu.
Warsztaty literacko-emocjonalne z książką terapeutyczną
W ramach zajęć dzieci miały okazję poznać literaturę dziecięcą poruszającą tematykę emocji – zarówno tych przyjemnych, jak i trudnych. Po lekturze przeprowadzane były rozmowy i ćwiczenia rozwijające empatię oraz umiejętność wczuwania się w sytuacje bohaterów.
Relacja:
🔗 Zobacz na Facebooku i naszej stronie
🔗 Link i https://bppultusk.edu.pl/nieustraszeni-szkola-emocji-lekcja-o-strachu
🔗 Link 2 i https://bppultusk.edu.pl/nieustraszeni-szkola-emocji-wrzesien-2024-r/
Wnioski i podsumowanie:
Projekt Szkoła Emocji. Nieustraszeni cieszył się dużym zainteresowaniem wśród dzieci i nauczycieli. Zajęcia były atrakcyjne, angażujące i dostosowane do możliwości rozwojowych uczestników. Wykorzystanie nowoczesnych narzędzi (np. robota Photon) oraz sprawdzonych metod biblioterapeutycznych pozwoliło na skuteczne dotarcie do dzieci i stworzenie przestrzeni sprzyjającej otwartemu wyrażaniu emocji.
Dzięki cyklowi spotkań uczestnicy lepiej rozumieją swoje emocje, potrafią je nazywać oraz szukają konstruktywnych sposobów radzenia sobie z trudnościami. Projekt pokazał również, że biblioteka może być miejscem, które nie tylko rozwija intelektualnie, ale także wspiera rozwój emocjonalny i społeczny najmłodszych.
Miło nam poinformować, że pułtuska Filia BP została wyróżniona w tym Ogólnopolskim Projekcie.
Otrzymaliśmy wspaniałą nagrodę – książki dla dzieci i nastolatków. Dziękujemy!
Koordynatorka zadania:
Monika Korpak-Leśniewska
nauczyciel bibliotekarz



