W dniu 27 listopada 2025 r. odbyło się szkolenie poświęcone tematowi tworzenia pomocy dydaktycznych w AAC oraz ich praktycznemu wykorzystaniu. Uczestników powitała Dorota Karkowska koordynatorka sieci, która wprowadziła w główne założenia szkolenia oraz podkreśliła znaczenie komunikacji alternatywnej i wspomagającej w pracy z osobami mającymi trudności komunikacyjne.
Na początku omówiono podstawy AAC, zwracając uwagę na potrzebę indywidualnego dostosowania narzędzi do możliwości użytkownika oraz na rolę konsekwentnego stosowania symboli i stałej organizacji materiałów. Następnie przedstawiono zasady projektowania pomocy dydaktycznych, w tym dobór słownictwa, selekcję odpowiednich symboli i techniczne aspekty przygotowywania materiałów.
W części warsztatowej uczestnicy pracowali nad własnymi pomocami, tworząc książeczki komunikacyjne, tablice tematyczne oraz proste zestawy do modelowania języka. Prowadzące Panie: Ewa Tomczyk – Kamińska i Renta Kasińska nauczyciele-wychowawcy z SOSW im. Anny Karłowicz w Pułtusku omówiły najważniejsze elementy ich konstrukcji, m.in. sposób organizacji stron, dobór kluczowych słów i praktyczne metody mocowania symboli. Uczestnicy mieli możliwość testowania różnych rozwiązań, wymiany doświadczeń oraz konsultacji dotyczących indywidualnych potrzeb użytkowników AAC.
Podczas szkolenia podkreślano, jak ważne jest codzienne wykorzystywanie stworzonych materiałów w naturalnych sytuacjach – podczas zajęć edukacyjnych, zabawy, czynności samoobsługowych, a także we współpracy z rodziną. Zwrócono uwagę, że skuteczność AAC w dużej mierze zależy od systematycznego modelowania języka oraz spójności działań wszystkich osób pracujących z użytkownikiem.
Spotkanie zakończyło się podsumowaniem zdobytej wiedzy i wskazaniem dalszych kierunków rozwoju umiejętności związanych z projektowaniem i wdrażaniem pomocy AAC. Uczestnicy wyrazili zainteresowanie kontynuacją podobnych warsztatów oraz rozwijaniem wspólnej bazy materiałów do pracy z dziećmi.
Serdeczne podziękowania kieruję do prowadzących szkolenie Pani Ewy Tkaczyk – Kamińskiej i Pani Renaty Kasińskiej za przekazaną wiedzę, cenne wskazówki oraz inspirację do dalszej pracy z materiałami AAC.



















