Wellbing nauczycieli. Jak dbać o siebie, żeby efektywnie wspierać ucznia? – październik 2025 r.

W środę 22 października 2025 r. w Bibliotece Pedagogicznej odbyły się warsztaty dla kadry pedagogicznej powiatu pułtuskiego pt. „Wellbeing nauczyciela. Jak dbać o siebie, żeby efektywnie wspierać ucznia?” Szkolenie poprowadziła Ewa Mazurkiewicz, znana w pułtuskim społeczeństwie psycholog.

Podczas spotkania uczestnicy poznali trzy strefy regulacji, różniące się natężeniem stresu, przećwiczyli zastosowanie ciekawych i skutecznych metod radzenia sobie w niekomfortowych emocjonalnie sytuacjach. Prowadząca zaprezentowała, a następnie wdrożyła ciekawe techniki relaksacyjne oparte na oddechu, dzięki którym skutecznie można przywrócić kontrolę nad własnym ciałem, czy własnymi emocjami.

Rozmawiając o dobrostanie należy odnieść się do stanu psychofizycznego człowieka. Istotną kwestię odgrywa tu rozpoznanie indywidualnych potrzeb jednostki, umiejętne zarządzanie nimi, począwszy od właściwego planowania w czasie i przestrzeni, aż po ich realizację. Dodatkowo świadomość, że jesteśmy „wystarczający” na każdej płaszczyźnie życia rodzinnego, zawodowego czy kulturalnego zapewni nam odpowiednio dobre samopoczucie i niezbędny do prawidłowego funkcjonowania komfort psychiczny.

Pani psycholog wyposażyła uczestników warsztatów w kilka profesjonalnych i skutecznych narzędzi antystresowych, do łatwego zastosowania w sytuacjach stresogennych, napotykanych przez nauczycieli podczas wykonywania czynności zawodowych. Przytoczyć tu warto trening neuromięśniowy, TUMMO czy choćby „dotyk motyla”.

Przesłanie końcowe szkolenia zawierało następujące wskazania do codziennego stosowania:
– dbanie o własne potrzeby,
– wdrożenie postawy asertywnego mówienia NIE,
– zmiana przyzwyczajeń w kontekście społecznym: praca – rodzina – znajomi,
– wdrożenie zasady 10 godz. odpoczynku na dobę.

Dopełnieniem tematu dobrostanu nauczycieli było przekazanie przez kierownika Filii, a zarazem koordynatorkę działania – Joannę Sobocińską kilku danych statystycznych zaczerpniętych z Międzynarodowego Badania Nauczania i Uczenia się TALIS 2024: Nauczycielki i nauczyciele o pracy w zawodzie.
TALIS (Teaching and Learning International Survey) to międzynarodowy program badawczy poświęcony organizacji nauki i nauczania, sposobom oraz warunkom pracy nauczycieli
i szkół. Inicjatorem i koordynatorem badania jest Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD). Badanie przeprowadzane jest cyklicznie, od 2008 roku. Do edycji 2024 przystąpiło ponad 50 krajów
.

Publikacja dostępna jest online https://ibe.edu.pl/files/BIBLIOTEKA/TALIS/talis-2024.pdf Badanie dotyczy nauczycieli szkół podstawowych, a dokładnie poziomu drugiego (klasy V-VIII). Zachęcamy kadrę pedagogiczną do zapoznania się z wynikami badań przeprowadzonymi w przeszło 50 krajach na świecie.

Polityka cookies i prywatności

Strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celu niezbędnym do prawidłowego działania serwisu, dostosowania strony do indywidualnych preferencji użytkownika oraz statystyk. Wyłączenie zapisywania plików cookies jest możliwe w ustawieniach każdej przeglądarki internetowej, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies należy opuścić stronę.

Zaznacz cookies, które akceptujesz:
Powrót