W tym roku po raz XXIV obchodzony jest Ogólnopolski Tydzień Czytania Dzieciom – piękna akcja promująca czytelnictwo już od najmłodszych lat. Realizowana będzie pod hasłem Czytanie zbliża, co każdy z nas może interpretować na wiele ciekawych sposobów. Niewątpliwie jednak głośne czytanie małemu dziecku zacieśnia relację pomiędzy dorosłym czytającym, np. rodzicem, nauczycielem, bibliotekarzem, a odbiorcą – dzieckiem. Ponadto, głośne czytanie sprawia, że dziecko się uspokaja, wycisza, uczy nowych wyrażeń, zdobywa wiedzę, wydłuża przedział dziecięcej uwagi […] Dziecko staje się bardziej empatyczne i ma coraz większe poczucie wrażliwości moralnej – podkreśliła podczas inauguracji tegorocznej akcji Irena Koźmińska, Prezes Fundacji i inicjatorka kampanii ”Cała Polska czyta dzieciom!”
We wtorek 3 czerwca Bibliotekę Pedagogiczną odwiedziła Grupa WIEWIÓRKI z Przedszkola Miejskiego Nr 5 w Pułtusku wraz
z wychowawczynią, Panią Anną Niesłuchowską. Wizyta przedszkolaków wiązała się ściśle z aktywnym udziałem w trwającej akcji czytelniczej.
Joanna Sobocińska, kierownik Filii, przeczytała maluchom dwa teksty. Pierwszy z nich to „Urodziny” – wybrany z „Opowiadań dla przedszkolaków” autorstwa Renaty Piątkowskiej. Treść bardzo dynamiczna, bliska dziecięcym sercom, o Tomku, który wraz z mamą, tatą, dziadkami i kolegami świętował swoje urodziny. Tego dnia rodzice akceptowali wszelkie „zachcianki” i marzenia chłopca, sprawiając tym dziecku wiele radości i przyjemności, dzieląc przeżycia i emocje razem z nim.
Książeczka zawierała mało ilustracji, ale zadaniem cztero-pięciolatków było zamknięcie oczu podczas słuchania czytanego tekstu
i wyobrażenie sobie urodzinowego dnia Tomka – głównego bohatera.
Drugie opowiadanie – „Muminki szukają domu” Eleny Seleny – to piękna, trójwymiarowa książeczka, wykonana w formacie Pop-up, przedstawiająca przygody bardzo lubianych przez dzieci postaci animowanych. Zaprezentowana forma wydawnicza, dedykowana wszystkim dzieciom, pełni bardzo ważną rolę w rozwoju czytelnictwa u najmłodszych. Oprócz ciekawej treści, książeczka swoimi walorami wizualnymi – pięknymi ilustracjami i atrakcyjną formą przestrzenną przyciąga uwagę maluchów i zachęca do sięgania po literaturę
o każdej porze i w każdych okolicznościach, bez konieczności towarzyszenia osób dorosłych.
Prowadząca na podanym przykładzie zwróciła uwagę przedszkolaków na rozwój ich wyobraźni. Ubogie ilustracje w książeczce to również zaleta, która przyczynia się do tego, że każde dziecko słuchając tego samego tekstu wyobraża sobie bohaterów i przebieg opisanych zdarzeń na różne sposoby. Ponadto cenną wskazówką dla maluchów było zwrócenie uwagi na fakt, że warto zapraszać rodziców, dziadków, starsze rodzeństwo czy nauczycieli w placówce do głośnego czytania książeczek, zwłaszcza tych ubogich w ilustracje, bo te bogato ilustrowane najmłodsi mogą poznawać samodzielnie.
Dopełnieniem wizyty w Bibliotece Pedagogicznej były zabawy na Magicznym Dywanie, które sprawiły dzieciom wiele radości. Oprócz sprytu, zręczności i spostrzegawczości maluchy musiały wykazać się pracą zespołową, a także cierpliwością, czekając na swoją kolejkę.
Dziękujemy Grupie WIEWIÓRKI za wspólnie spędzony czas, za radosny nastrój jaki stworzyli swoją obecnością, zaś Pani wychowawczyni dziękujemy za dbałość i wdrażanie nawyków czytelniczych u swoich wychowanków.

























