Międzynarodowy Dzień Praw Dziecka, listopad 2024 r.

20 listopada, w związku z przypadającym Międzynarodowym Dniem Praw Dziecka, w Bibliotece Pedagogicznej odbyły się warsztaty edukacyjne dedykowane uczniom klasy III LO ZSZ im. Jana Ruszkowskiego w Pułtusku. Spotkanie poprowadziła kierownik Filii Joanna Sobocińska, we współpracy z nauczycielką polonistką, p. Dorotą Majkowską.

Na wstępie uczniowie wysłuchali informacji nt. przyjęcia przez ONZ Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka (1948 r.), genezy powstania Deklaracji Praw Dziecka (1959 r.), dowiedzieli się o działaniach i koncepcjach Janusza Korczaka, wytrwale walczącego o poszanowanie praw dzieci, w myśl wyznawanej przez niego idei – Nie ma dzieci, są ludzie.

W części głównej spotkania realizowane działania oscylowały wokół przyjętej przez ONZ międzynarodowej umowy – Konwencji o Prawach Dzieci, co miało miejsce dokładnie 35 lat temu (20 listopada 1989 r.) i ratyfikowanej przez Polskę 7 lipca 1991 r.
Wiadomości na temat działalności Rzecznika Praw Dziecka – obecnie funkcję tę pełni p. Monika Horna-Cieślak – przygotowali
i zaprezentowali uczniom dwaj trzecioklasiści.

Na świecie działa wiele organizacji i instytucji, pomagających dzieciom, którym żyje się bardzo trudno, m.in. UNICEF, Komitet Ochrony Praw Dziecka, czy Rzecznik Praw Dziecka. Na podstawie posiadanych w bibliotece publikacji, wyeksponowanych w formie wystawki tematycznej, prowadząca zapoznała uczniów z wybranymi przykładami problemów, którymi w poszczególnych latach zajmowali się kolejni Rzecznicy Praw Dziecka.
Ważną kwestią ochrony dzieci są licznie podejmowane kampanie społeczne, jak np. Dzieciństwo bez Przemocy i Telefon zaufania dla dzieci i Młodzieży 116 111 (FDDS), Reaguj na przemoc wobec dzieci. Masz Prawo (Rzecznik Praw Dziecka) oraz Dziecięcy Telefon Zaufania Rzecznika Praw Dziecka 800 12 12 12 … W 2024 roku weszły w życie przepisy dotyczące Standardów Ochrony Małoletnich, których wdrożenie i przestrzeganie przez wszystkie instytucje współpracujące z dziećmi obowiązkowo nakłada przyjęta ustawa.
Joanna Sobocińska zapoznała młodzież z ideą tej ustawy oraz zaprezentowała trzecioklasistom dokument przyjęty w Bibliotece, ze zwróceniem uwagi na wersję dla dzieci, a także opracowane telefoniczne numery pomocowe, przydatne w sytuacjach kryzysowych.    

W części warsztatowej uczniowie, w oparciu o przygotowane materiały edukacyjne (na podst. treści www.unicef.pl), odczytywali wybrane przez siebie prawa dziecka, które wraz z prowadzącą wspólnie interpretowali. A były to m.in.:
Prawo dziecka do edukacji
Prawo dziecka do informacji
Prawo dziecka do prywatności
Prawo dziecka do odpoczynku
Prawo dziecka do życia i tożsamości
Prawo dziecka do wychowania w rodzinie
Prawo dziecka do godziwych warunków socjalnych
Prawo dziecka do wyrażania własnych poglądów
Prawo dziecka do znajomości swoich praw i powoływania się na nie
Prawo dziecka do ochrony w procesie karnym
Prawo dziecka do ochrony przed konfliktem zbrojnym
.

Dla usystematyzowania zebranych podczas spotkania wiadomości uczniowie obejrzeli film edukacyjny na kanale YT pt. Prawa dzieci. Pracując w grupach wykonali plakaty informacyjne na temat PRAW DZIECKA, które po zaprezentowaniu na forum klasy zabrali do szkoły, dla swoich koleżanek i kolegów. 

Aby przekonać się o owocach odbytego spotkania, uczniowie wzięli udział w interaktywnym quizie Kahoot, gdzie w sposób lekki i przyjemny, rywalizując ze sobą, wykazali się zdobytą wiedzą na temat praw dziecka. Zadanie to przyniosło wszystkim dużo radości,
a nawet satysfakcji.

Kończąc spotkanie, jedna z uczennic zaprezentowała rówieśnikom materiał na temat dziecka w literaturze polskiej, który opracowała
w ramach zadania domowego, wyznaczonego przez nauczycielkę języka polskiego.

Polityka cookies i prywatności

Strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celu niezbędnym do prawidłowego działania serwisu, dostosowania strony do indywidualnych preferencji użytkownika oraz statystyk. Wyłączenie zapisywania plików cookies jest możliwe w ustawieniach każdej przeglądarki internetowej, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies należy opuścić stronę.

Zaznacz cookies, które akceptujesz:
Powrót