Jednym z zadań biblioteki pedagogicznej jest informowanie o polityce oświatowej państwa.
Poniżej przedstawiamy ważne dokumenty i linki informujące o krajowej polityce edukacyjnej oraz corocznie ustalane kierunki realizacji priorytetów Ministerstwa Edukacji Narodowej.
Ważne dokumenty i linki:
Strategia Rozwoju Kraju 2020:
http://www.mir.gov.pl/rozwoj_regionalny/Polityka_rozwoju/SRK_2020/Strony/SRK_2020_Aktywne_spoleczenstwo_konkurencyjna_gospodarka_sprawne_panstwo_zostala_przyjeta_przez_RM_25092012.aspx
Główne kierunki krajowej polityki edukacyjnej do 2020 r.:
http://www.men.gov.pl/index.php/uczenie-sie-przez-cale-zycie/769-edukacja-i-uczenie-sie-w-innych-dokumentach-strategicznych-rady-ministrow
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego:
http://dziennikustaw.gov.pl/du/2017/1658
8 lipca 2022 r. Minister Edukacji Narodowej ogłosił kierunki realizacji polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2022/2023:
- Wychowanie zmierzające do osiągnięcia ludzkiej dojrzałości poprzez kształtowanie postaw ukierunkowanych na prawdę, dobro i piękno, uzdalniających do odpowiedzialnych decyzji.
- Wspomaganie wychowawczej roli rodziny przez właściwą organizację i realizację zajęć edukacyjnych wychowanie do życia w rodzinie. Ochrona i wzmacnianie zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży.
- Działanie na rzecz szerszego udostępnienia kanonu i założeń edukacji klasycznej oraz sięgania do dziedzictwa cywilizacyjnego Europy, m.in. przez umożliwienie uczenia się języka łacińskiego już od szkoły podstawowej.
- Doskonalenie kompetencji nauczycieli do pracy z uczniami przybyłymi z zagranicy, w szczególności z Ukrainy, adekwatnie do zaistniałych potrzeb oraz kompetencji nauczycieli nowych przedmiotów wprowadzonych do podstawy programowej.
- Wspomaganie kształcenia w szkołach ponadpodstawowych w związku z nową formułą egzaminu maturalnego od roku 2023.
- Doskonalenie systemu kształcenia zawodowego we współpracy z pracodawcami – wdrażanie Zintegrowanej Strategii Umiejętności 2030.
- Rozwijanie umiejętności metodycznych nauczycieli w zakresie prawidłowego i skutecznego wykorzystywania technologii informacyjno-komunikacyjnych w procesach edukacyjnych. Wsparcie edukacji informatycznej i medialnej, w szczególności kształtowanie krytycznego podejścia do treści publikowanych w Internecie i mediach społecznościowych.
- Wsparcie nauczycieli i innych członków społeczności szkolnych w rozwijaniu umiejętności podstawowych i przekrojowych uczniów, w szczególności z wykorzystaniem pomocy dydaktycznych zakupionych w ramach programu „Laboratoria przyszłości”.
- Podnoszenie jakości kształcenia oraz dostępności i jakości wsparcia udzielanego dzieciom i uczniom w przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych i integracyjnych.
Nadzór pedagogiczny w zakresie kontroli obejmuje:
a) w szkołach ponadpodstawowych:
– Zgodność z przepisami prawa realizacji zajęć wychowanie do życia w rodzinie;
b) w szkołach prowadzących kształcenie zawodowe i w centrach kształcenia zawodowego:
– Zgodność z przepisami prawa organizacji i realizacji turnusów dokształcania teoretycznego młodocianych pracowników;
c) w niepublicznych bursach:
– Zgodność z przepisami prawa organizacji pracy bursy;
d) w niepublicznych domach wczasów dziecięcych:
– Zgodność z przepisami prawa organizacji pracy domu wczasów dziecięcych;
e) w przedszkolach ogólnodostępnych i integracyjnych:
– Zgodność z przepisami prawa zwiększenia dostępności i jakości wsparcia udzielanego dzieciom przez nauczycieli specjalistów, w tym pedagogów specjalnych;
f) w szkołach podstawowych, liceach ogólnokształcących, technikach, branżowych szkołach I stopnia (ogólnodostępnych i integracyjnych)
– Zgodność z przepisami prawa zwiększenia dostępności i jakości wsparcia udzielanego uczniom przez nauczycieli specjalistów, w tym pedagogów specjalnych;
g) w publicznych szkołach podstawowych i ponadpodstawowych:
– Zgodność z przepisami prawa przyjmowania do szkół i wspomagania nauki osób niebędących obywatelami polskimi oraz osób będących obywatelami polskimi podlegającymi obowiązkowi szkolnemu lub obowiązkowi nauki, które pobierały naukę w szkołach funkcjonujących w systemach oświaty innych państw.