Międzynarodowy Dzień Osób Niepełnosprawnych, grudzień 2024 r.

Międzynarodowy Dzień Osób Niepełnosprawnych został ustanowiony przez Organizację Narodów Zjednoczonych w 1992 r. na zakończenie Dekady Osób Niepełnosprawnych (1983-1992) i obchodzony jest 3 grudnia. Tego dnia na całym świecie odbywają się uroczystości, których celem jest promowanie praw osób niepełnosprawnych oraz ich pełna realizacja, przybliżenie społeczeństwu problemów osób z niepełnosprawnościami, a także pomoc we włączeniu tej grupy w życie.

W związku z tym ważnym wydarzeniem, 10 grudnia br., do Biblioteki Pedagogicznej zawitały dzieci z Klasy 0a z PSP Nr 4 im. Ireny Szewińskiej w Pułtusku wraz z nauczycielami. Wprowadzeniem do tematu było opowiadanie Jakuba Żmidzińskiego, pt. „Wierna miłość Klepetana i Maleny, która nie może latać”, które kierownik Filii Joanna Sobocińska zaprezentował uczniom w formie teatrzyku Kamishibai. Na przykładzie chorej samicy bociana prowadząca wytłumaczyła uczniom, na czym polega niepełnosprawność fizyczna oraz jakie znaczenie ma ten stan dla funkcjonowania osoby/zwierzęcia w jego środowisku naturalnym, w życiu codziennym.
Ciekawym doświadczeniem dla dzieci było „wyłączenie” na czas eksperymentu poszczególnych zmysłów, wzroku, słuchu, dotyku. Wówczas maluchy wyszły na chwilę ze swojej strefy komfortu i mogły poczuć deficyt swojej sprawności fizycznej. Następnie dzieci dotykiem próbowały rozpoznać kształty różnych przedmiotów codziennego użytku, specjalne kształty zamieszczane na banknotach, dedykowane osobom niewidzącym, oznaczenia stosowane na klawiaturach komputerowych dla tej grupy osób, a także zobaczyły
i doświadczyły tekstu książki autorstwa Meneny Cottiny i Rosany Farii pt. „Czarna książka kolorów”, napisanej alfabetem Braille’a.
Kolejnym ważnym doświadczeniem było obejrzenie ilustracji przedstawiających język migowy, jakim posługuje się grupa osób głuchoniemych oraz proste ćwiczenia jego zastosowania, dla lepszego zrozumienia takiego sposobu komunikowania się.
Na koniec części merytorycznej spotkania dzieci proponowały własne przykłady pomocy doraźnej, jaką mogłyby zaoferować osobom niepełnosprawnym oraz wymieniały różnego typu wyposażenie ortopedyczne, które niezbędne jest przy różnych niepełnosprawnościach fizycznych do funkcjonowania w życiu codziennym, np. aparat słuchowy, kule ortopedyczne, biała laska czy wreszcie wózek inwalidzki.
Te ostatnie jednak wymagają dodatkowo zniesienia barier architektonicznych, aby osoba niepełnosprawna ruchowo mogła samodzielnie
i bezpiecznie poruszać się.

W drugiej części spotkania, poprowadzonej przez nauczyciela bibliotekarza Monikę Korpak-Leśniewską, uczniowie atrakcyjnie spędzili czas na zabawach interaktywnych na Magiczny Dywanie, radośnie korzystając ze swoich w pełni sprawnych funkcji motorycznych, wykonując niełatwe zadania, wymagające sprężystości i gibkości ruchów, kreatywności umysłu, refleksu i cennej umiejętności współpracy.     

Dziękujemy uczniom Klasy 0a za odwiedziny oraz dobry nastój, jaki nam pozostawiliście. Wasza radość z wizyty w Bibliotece Pedagogicznej jest naszą bezcenną wartością dodaną.

———————————————————————————————————————————————————————————————–

13 grudnia 2006 roku na 61 sesji Zgromadzenia Ogólnego ONZ została przyjęta Konwencja Praw Osób Niepełnosprawnych. W myśl jej zapisów osoby z niepełnosprawnościami mają prawo do: wolności i bezpieczeństwa, swobody poruszania się (w tym równego z osobami pełnosprawnymi dostępu do przestrzeni i budynków użyteczności publicznej, transportu, informacji i komunikacji), ochrony zdrowia, edukacji, życia prywatnego i rodzinnego oraz udziału w życiu politycznym i kulturalnym. *

Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Mi%C4%99dzynarodowy_Dzie%C5%84_Os%C3%B3b_z_Niepe%C5%82nosprawno%C5%9Bciami

файли cookie та політика конфіденційності

Веб-сайт використовує файли cookie для цілей, необхідних для правильної роботи сайту, налаштування сайту під індивідуальні переваги користувача та статистику. Відключення зберігання файлів cookie можливо в налаштуваннях кожного веб-браузера, так що ніяка інформація не буде збиратися. Якщо ви не згодні зберігати інформацію в файлах cookie, вам слід покинути сайт.

Виберіть файли cookie, які ви приймаєте:
Повернутися